Sydbanks musikpris

Solofløjtenisten er centrum for den smukke lyd

Sydbanks prisvinder Kristina Ersson, som kommer fra Helsingborg i Sverige, føler sig privilegeret over at være vokset op i en by med et symfoniorkester. I dag er den 38-årige solofløjtenist fra sin plads i midten af Copenhagen Phil med til at give andre mennesker en helt særlig musikalsk oplevelse.

Med en mor, der var musiklærer og spillede obo, og en far, der spillede bratsch og sad med i Helsingborgs Symfoniorkester, var det oplagt, at Kristina Ersson skulle prøve kræfter med et instrument. 

Den unge pige mødte derfor op til musikskolens årlige demonstrationsdag, hvor de svenske skolebørn fik mulighed for at se alle instrumenter an for derefter at sætte kryds ud for netop det, de ønskede at gå til. 

Kristina Ersson var usikker på, hvor hun skulle sætte sit kryds, og i mange år derefter tænkte hun, at det var et tilfælde, at hun satte sit kryds ud for fløjten. I dag ser den 38-årige solofløjtenist i Copenhagen Phil (tidligere Sjællands Symfoniorkester) og vinder af Sydbanks prestigefulde musikpris anderledes på det. 

- Jeg kan huske, at jeg som barn fjollede rundt med en pind på tværs, så uden at være bevidst om det, tror jeg, at jeg allerede dengang var fascineret af fløjten, fortæller Kristina Ersson.

Fascinationen for den klassiske musik fik hun fra sine forældre, som tog deres datter med til koncerter. 

- Jeg kan huske, hvordan jeg til symfoniorkestrets koncerter lukkede øjnene og følte, at jeg svævede i luften til musikken. Jeg føler mig meget privilegeret over, at jeg voksede op i en by med et symfoniorkester – som mange danskere gør det. Det er ganske særligt at komme helt tæt på så stort et orkester – det kan jeg se i ansigterne på de mennesker, vi spiller for, siger Kristina Ersson og føler sig taknemmelig over, at hun i dag kan være med til at give andre mennesker den oplevelse, hun selv fik som barn.

Og det er Kristina Ersson, siger musikchef i Copenhagen Phil, Uffe Savery:

- Institutionen ’et symfoniorkester’ kan godt bære præg af at være ’en lukket fest’ i kjole og hvidt, hvor den udenforstående desværre kan få indtryk af, at det kun er for de indviede. Men det består i virkeligheden af musikere med masser af lyst og vilje til at åbne op og prøve nye ting, og her går Kristina Ersson med sit mod og sin nysgerrighed forrest. 

Efter en ungdom med flere fritidsaktiviteter prioriterede Kristina Ersson i gymnasiet fløjten for at se, hvor god hun kunne blive. Hun tog først privattimer hos Sven-Olof Johansson fra Helsingborg Symfoniorkester, og kom siden på kursus hos Toke Lund Christiansen fra DR SymfoniOrkestret, inden hun søgte og kom ind på det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Her manglede Kristina Ersson stadigvæk den afsluttende eksamen, da hun knap 25 år gammel søgte stillingen som solofløjtenist i Sjællands Symfoniorkester, som det hed dengang. I et både talent- og håbefuldt felt af fløjtespillere blev Kristina Ersson udvalgt, og siden har hun siddet midt i orkestret, hvorfra de musikalske ringe spreder sig.

- Jeg elsker at være i midten af al den lyd, jeg kan slet ikke undvære det. Jeg føler mig meget hjemme, når jeg spiller. Det er som et sprog, man taler helt fint – alle de følelser, man kan skabe med musikken og ikke mindst ved symfonisk musik, siger Kristina Ersson. 

Med Sydbanks nationale musikpris følger et hæderslegat på 100.000 kroner, som Kristina Ersson vil bruge til at købe hele sin drømmefløjte af guld.

- Da jeg modtog landsdelsprisen på 50.000 kroner, købte jeg et mundstykke af guld til min sølvfløjte. Jeg havde ikke råd til at købe en hel guldfløjte, men det har jeg nu, siger hun med et smil. 

- Med et nyt instrument kan jeg udvikle mig endnu mere og komme helt ud i krogene af musikken med en bredere, fyldigere og kraftigere klang, slutter hun.

 




(C) 2018 Lavet med NemmeHjemmesider.dk

Hjemmeside fra nemmehjemmesider.dk